Op de foto zie je het hart van een Mercedes E250 CDI W212, opengelegd voor een ingrijpende maar noodzakelijke operatie: de vervanging van de distributieketting. Deze viercilinder dieselmotor (OM651) staat bekend om zijn kracht en efficiëntie, maar ook om een veelvoorkomend euvel — een opgerekte distributieketting, vaak merkbaar door een ratelend geluid bij koude start of acceleratie.
Wat maakt deze klus bijzonder?
De distributieketting van de OM651-motor loopt aan de achterzijde van het motorblok, wat normaal gesproken betekent dat de motor uit het voertuig moet worden gehaald om er goed bij te kunnen. Wij zijn echter in staat om de ketting te vervangen met een handige methode: via een opening aan de bovenzijde laten we de nieuwe ketting zorgvuldig naar binnen zakken, waardoor de operatie aanzienlijk minder ingrijpend is. Maar in dit specifieke geval bleek een van de kettinggeleiders defect waardoor een volledige demontage toch onvermijdelijk werd. Geen handigheidjes dit keer: de motor moest eruit en de boel moest open, met alle bijbehorende uren en precisiewerk. Het toont maar weer aan hoe belangrijk het is om vooraf goed te inspecteren en flexibel te blijven in je aanpak. Op de foto zie je het motorblok op een stevige rode motorstand, met de distributiekap verwijderd. De bovenste tandwielen zijn van de dubbele bovenliggende nokkenassen, verbonden via een ketting met de krukas en balansas. De complexiteit van dit systeem vereist uiterste precisie bij demontage en herinstallatie.
Speciale aandachtspunten
Deze reparatie is geen klus voor beginners. Je hebt nodig:
- Specialistische gereedschappen zoals een nokkenasvergrendelset, momentsleutels, kettinggeleiders en een kettingspanner-tool.
- Technische kennis van timing: het correct uitlijnen van de nokkenassen en krukas is cruciaal. Eén tand verkeerd en de motor loopt niet — of erger.
- Ervaring met motoruitbouw: de OM651 zit strak verpakt in de E-Klasse, dus het uitbouwen vereist geduld, kracht en overzicht.
- Diagnosevaardigheden: vaak wordt deze reparatie voorafgegaan door foutcodes (zoals P0016/P0017) of hoorbare symptomen die duiden op kettingrek.
Onderhoudsvrij?
Hoewel Mercedes de ketting als ‘levenslang onderhoudsvrij’ bestempelde, blijkt in de praktijk dat lange onderhoudsintervallen en veel korte ritten de ketting sneller doen slijten. Bij de E250 CDI is het niet ongebruikelijk dat de ketting al rond de 150.000 km vervangen moet worden.
De ketting in vol ornaat